Twilight Race 30 juni 2010 PDF Afdrukken E-mailadres
Geschreven door Katrien   
woensdag, 05 januari 2011 09:19

Woensdagavond 30 juni werd het echte startschot gegeven van het Belgian Sailor Chicks project. Die avond zeilden de vrouwen hun eerste wedstrijd op de Oosterschelde. De meesten onder ons stopten een beetje vroeger op hun werk of namen een dagje vrijaf om toch maar op tijd in Wemeldinge te zijn. Voor de jongste onder ons was het wel een héél speciale avond. Stefanie verjaart diezelfde dag en sprong op tram 2 !

Omstreeks 18.30u was iedereen op post in Wemeldinge. Scarlett moest forfait geven omwille van een rugblessure en zij werd vervangen door Katleen. De boot werd in een snel tempo wedstrijdklaar gemaakt terwijl Jill en Katrien de baan nog gauw een keer overliepen. Onder een stralend avondzonnetje gooiden we enkele minuten later de trossen los en voeren we richting startgebied. Het goede weer had een heleboel zeilers op de been gebracht en het zag er naar uit dat het drummen op de startlijn zou worden. We hadden besloten om voor de eerste wedstrijd nog niet teveel risico te nemen en indien nodig, pas op de tweede rij te starten. Maar niets was minder waar... Dankzij de talenten van Jill gleden de Belgian Sailor Chicks perfect op het startsignaal over de startlijn.

 

Menig mannenteam keek verbaasd op toen we hen op weg naar de eerste boei, de O19, passeerden. De overstagmanoeuvres draaiden vlot en Marjan en Stefanie deden hun uiterste best om alles uit de boot te halen. Hierdoor lagen we aan het tweede merkteken nog steeds in de kopgroep en werden daarbij luid aangemoedigd door onze trouwste fans die de wedstrijd als ware paparazzi aan het volgen waren per motorboot(je).Gezien de wind steeds meer en meer begon af te nemen, besloten we om aan de O18 onze asymmetrische spi te zetten. Het zetten van de spi ging vlotjes door een mooie samenwerking tussen Els en Laila op het voordek en Sara in de pit. Maar daarna ging het even mis; de snelheid was compleet weg en we werden langs alle kanten ingelopen door andere boten. Pas na enkele minuten werd de oorzaak van ons snelheidsprobleem gevonden en verholpen. Het loszetten van de barber zorgde ervoor dat we de boot terug op gang kregen en de achtervolging konden inzetten. Al gijpend ging het van de O20 naar de O19. Het zetten van onze asymetrische spi bleek een goede keuze te zijn en beetje bij beetje werkten we onze achterstand weg door de goede trimkunsten van Katleen en Stefanie. Vanaf de O19  was het de bedoeling om nog een tweede rondje/driehoek te varen. Jammer genoeg liet de wind ons in de steek en werd het knokken om toch maar vooruit te blijven gaan. De zenuwen van stuurvrouw Katrien werden dan ook behoorlijk op de proef gesteld, maar net zoals bij de andere Belgian Sailor Chicks staat opgeven niet in haar woordenboek !

We hadden gehoopt dat de wedstrijd zou ingekort worden aan de O18. Maar dit was buiten de super snelle Wide Awake (met coach Yan aan boord !) gerekend. Zij waren dit merkteken al voorbij dus er zat voor het wedstrijdcomité niets anders op dan af te korten aan de O20. Zelf zijn we nog tot aan de O18 geraakt, maar daar aangekomen was het gedaan met de pret. Zonder wind tegen stroom van de O18 naar de O20 varen, was net iets te hoog gegrepen voor ons. Net zoals 30 andere boten, moesten we dan ook de handdoek in de ring werpen aan de O18.

De zeilen werden binnengehaald en de motor werd gestart. De motor had precies wat last van het warme weer want hij weigerde dienst. Gelukkig werd het probleem al gauw verholpen met technische ondersteuning van op afstand en konden we koers zetten naar Wemeldinge met een drankje en een stukje cake/taart in de hand! Tijdens de prijsuitreiking bleken er uiteindelijk maar twee boten gefinisht te zijn. Wide Awake werd eerste en de tweede plek was voor de Sancho Pansa.

Crew van de dag :Els (voordek), Laila (mast), Sara (pit), Stefanie (genua), Katleen (spi), Marjan (grootzeil), Katrien (stuur), Jill ( tactics) en Monica (gast en gelegenheidsfotografe).

Laatst aangepast op donderdag, 06 januari 2011 19:07