Goofies 8 januari 2010 PDF Afdrukken E-mailadres
Geschreven door Marc   
dinsdag, 11 januari 2011 20:19

Uitzonderlijk werden de Goofies van januari 2011 verdaagd naar de 2de zaterdag van de maand. Vermoedelijk omdat 1 januari te gevaarlijk was om het water op te gaan, met al dat bloed in onze alcohol. Dus werd het een weekje later en wat bleek ... het poeierde weer eens. Zodanig zelfs dat er gesproken (en geschreven) werd van uitstel of zelfs afstel.

Bovendien was het om vijf voor twaalf ook nog eens laagwater, dat gezien onze diepgang, meestal wel voor problemen kan zorgen. Wij wachtten dus maar netjes de briefing af om de finale beslissing te nemen of wij ons leven op het water gingen wagen. De Nep-Goofen hadden een relatief eenvoudige baan in petto, die volledig onder de hoge wal was uitgetekend. Golfslag zouden we niet echt hebben, dus werd er met eenparigheid van stemmen besloten om de box te verlaten. Er moet wel gezegd worden dat uitvaren en zeker terug binnenvaren (aan lager wal) de moeilijkste manoeuvers van de dag gingen worden. Op voorhand hadden we al besloten geen spi of gennaker te trekken. De oude high-aspect genua werd uit de zak gehaald en in het grootzeil ging toch maar een reefje. Rinus zegt wel altijd : "you never reef the main", maar wij gaan die wijze raad toch maar in de wind slaan. Bovendien moet ons grootzeiltje nog wel even mee. Marc aan het roer en Katrien aan de stopwatch (chronometer in het Vloams) en off we go. De start aan de hoge kant, bleek gunstig uit te draaien. Er waren weinig deelnemers en iedereen ging safe over de lijn. Achter Ulysses en Snelle Vliet ging het richting R22. Waar waren de anderen? Als roerganger is het niet toegelaten achterom te kijken, dus moest ik geduld hebben om uiteindelijk Bolderik dwars van ons te zien. Shamrock en de Prince waren niet onmiddellijk in het zicht. Het ging dus goed. Iets te vroeg overstag om de R22 te ronden, dus nog maar een klein slagje en dan ruime wind naar de SvK 8. Waar zijn al die spi's? Een enkeling (Zeilschool Hellevoetsluis was dapper en moedig, maar of ze er veel voordeel uitgehaald hebben, is maar de vraag. In ieder geval hebben wij de gekleurde lap van alle kanten en hoogten mogen bewonderen, evenals de romp en het onderwaterschip. Na SvK8 kwamen er twee kruisrakjes en daar lieten wij toch wel wat liggen. Hoogte varen met een opgerolde Genua gaat niet goed en een volledig uitgerolde Genua was teveel van het goede. In ieder geval verloren wij daar een boel hoogte, tegen stroom is dat nefast en dus kwam de concurrentie dichter en tijdens het tweede kruisrak stak de Prince ons voorbij en ging daarbij boven ons liggen. Orders van de schipper, zei de stuurman achteraf aan de toog. Wij gingen als vijfde over de lijn en waren niet geheel ontevreden over het resultaat. Aan de toog bleek dat wij slechts 12de waren geƫindigd. Je weet wel ... ratings ... ze deugen niet.

Laatst aangepast op dinsdag, 11 januari 2011 20:27