Training 13 maart 2010 PDF Afdrukken E-mailadres

Zaterdag 13 maart 2010
13 uur – 17 uur
Noord 4 -3 Bft

­­Voilà, eindelijk is het zover! Het eerste verslag van onze vrouwentraining is een feit en mag ook gepubliceerd worden…J

Over onze andere trainingen valt er niet veel te vertellen, er kwam telkens wel iets tussen.

Onze geplande training op zondag 20 december 2009 kon niet doorgaan omwille van de sneeuwbuien die ons Belgenlandje geteisterd hebben. In plaats daarvan zijn we met z’n allen naar de Kerstmarkt in Antwerpen gegaan. Dat was zeer gezellig, we hebben dan maar andere spieren gebruikt om hot chocolate, glühwein en jenever te drinken en om smoutebollen & appelbeignets te verorberen.

Die dag kwam Scarlett ons voor het eerst vergezellen en maakte zij kennis met de andere dames: Mayke, Marjan, Stefanie, Katrien & Els.

Onze volgende training stond gepland op zondag 24 januari 2010. Zowel Katrien, Stefanie, Scarlett, Sara, Marjan, Laila en Els keken enorm uit naar deze training onder leiding van Marc & Wilfried.
Veel meer dan een droogtraining is het niet geworden, want de Oosterschelde stond heel erg vlak en de stroming had andere plannen in petto voor ons.

Voor Katrien was het een zware beproeving, want als stuurvrouw moest ze haar opperste geduld bovenhalen. Zeilen zonder wind vraagt tergend veel energie.

Het was de ideale moment om het dipgijpen eens uit te proberen, weliswaar zonder spinnaker wegens te weinig druk. Na deze training hebben we even nagepraat in het clubhuis bij Kees en waren we het allemaal eens dat er nog veel training nodig is …

Zo gezegd zo gedaan, en de volgende training werd ingepland op zondag 7 februari 2010, maar jammer genoeg is deze training letterlijk en figuurlijk in de mist opgegaan.

Geen probleem, genoeg trainingen gepland. Dus op naar de volgende training op zondag 28 februari 2010. Onze naaste concurrenten, Shamrock en Prince de Pétarcq, gingen zich ook op het water begeven zodat we een beetje konden “sparren”.

We hoopten allemaal op een goeie 3 tot 4 Beaufort, dus zowel Katrien als Els keken elke dag naar de windvoorspellingen. Eerst zag het er naar uit dat we tussen 10 en 15 uur wel een deftig windje kregen en dat de storm nadien zou losbarsten.

Wervelstorm Xynthia stak er een stokje voor en besloot om vroeger dan gepland over ons land te razen … bye bye training. Ook Shamrock en de Prince vonden het verstandig om hun training te annuleren.

Een team zou geen team zijn zonder team spirit, dus besloten we om toch maar samen te komen ten huize Claessens om nog verschillende ditjes en datjes te bespreken. Wilfried en Els hebben voor wat lekkers gezorgd, een goeie taart met slagroomtoefjes.

Ook onze nieuwste aanwinst in het team was aanwezig, Catherine. Net zoals alle andere vrouwen werd zij op de rooster gelegd. Alles willen we weten J

We hebben meteen besloten om opnieuw een extra training in te plannen op zaterdag 13 maart 2010.

Opnieuw was het uitkijken naar de wind- en weersvoorspellingen. Deze keer waren de weergoden ons wel eens goedgezind en gelukkig maar, want de vrouwen hadden er zin in!

Onder leiding van Wilfried wilden Katrien, Stefanie, Sara, Els & Catherine alles uit de kast halen. We kregen versterking van onze lay-out en vormgeefster Monica die ook haar kwaliteiten als fotografe benut heeft. Voor haar was het een eerste kennismaking met een zeilboot.

Wilfried stond er gelukkig niet alleen voor als man. Bavo, de vriend van Catherine, wilde ook wel even uitwaaien en met zijn eigen ogen zien dat Catherine bij ons in goeie handen is.

Nadat iedereen zijn zwemvest aangetrokken had, waren we klaar om de haven uit te varen. We besloten om de 3DL-genua te hijsen omdat die toch net iets gemakkelijker trimbaar is.

Katrien nam haar taak als stuurvrouw opnieuw op. Sara en Catherine stonden in voor de genua- en spitrim. Stefanie was pitpoes van dienst en Els heeft zowel het grootzeil als het voordek gedaan. Op het voordek kreeg ze mannelijke assistentie in de vorm van Bavo die dat heel goed gedaan heeft!

Wilfried wilde eerst een kruisrak doen zodat we de overstagmanoeuvres goed onder de knie krijgen. Ons doel was om steeds boven de 7 knopen te lopen en dat lukte vrij goed! Sara bestookte Wilfried met vragen over de genuatrim en ook Els wilde meer weten over de trim van het grootzeil, over de schoot zelf en de traveler. En Katrien deed het prima aan het roer!

Na enkele overstagmanoeuvres zagen we in de verte een grote witte spinnaker op ons afkomen. Ja, dat is Shamrock. Leuk dat er ook nog andere gedreven teams op het water te vinden zijn. Na het kruisen van de Shamrock besloten we om te gijpen om zo op zoek te gaan naar een eerste spinnakerrak. Shamrock voer de spinakker onder een serieuze reach. Wij kozen om een iets ruimer rak te varen.

Els gaf de grootschoot over aan Wilfried om op het voordek aan de slag te gaan. In de kuip nam Catherine de loefschoot voor haar rekening en Sara koos voor de lijschoot. Stefanie mocht haar kwaliteiten in de pit laten zien. Het duurde iets langer dan normaal om de spinnaker te hijsen, maar Els was al lang blij dat er geen fuck-ups waren. Sara kon de spinnaker goed vol houden en we liepen ook erg lekker.

De spinnaker werd tijdig binnengehaald door Els en Bavo waarna Els nadien het voordek snel kon vrijmaken. Monica en Stefanie hebben in de boot de spinnaker geplooid. Ondertussen voer de boot opnieuw heel scherp wat Monica binnen niet zo goed beviel. Eenmaal buiten deed de frisse lucht haar deugd.

Intussen hadden we opnieuw Shamrock in ons vizier met zelfs een kort duel. Shamrock ging plots overstag, alle hens aan dek voor ons voor een snelle tack, maar dit bleek niet nodig. Shamrock viel af. Na de training vernamen we dat het middenste want aan stuurboord op 1 meter van het dek gebroken is bij dit uitwijkmanoeuvre. Blijkbaar stond de bakstag nog niet goed. Onze excuses, zeilmakkers!

Op dat moment hebben wij ons opgelegd parcours door Wilfried verder gezet en de nodige boeien gerond. Ook kregen we nog een spinnakerrak voorgeschoteld, dus opnieuw gaf Els de grootschoot over aan anderen om alles voor te bereiden. De spinnaker ging toch vlotter omhoog dan de eerste keer, dus dat is een leuke opsteker.

Tijdens het gijpmanoeuvre nam Wilfried het stuur over zodat Katrien Els kon assisteren op het voordek. Wilfried zorgde even voor een akelig moment toen hij voor de gijp het toch voor elkaar kreeg dat het grootzeil al naar de andere kant sloeg, een klapgijp dus. Nog maar eens een bewijs dat mannen geen twee dingen tegelijkertijd kunnen doen ;-) In ieder geval, de definitieve gijp is zeer vlotjes gegaan.

Na het binnenhalen van de spi besloten we om richting haven te zeilen en af te sluiten met een warme choco of een frisse pint in het clubhuis.

Het was een prachtige en geslaagde dag zonder de voorspelde regen en met een goeie windkracht. We leren steeds meer en meer bij en dat maakt ons blij J

Op naar de volgende training op zondag 28 maart!