Training 4 april 2010 PDF Afdrukken E-mailadres
Geschreven door Katrien   
dinsdag, 30 november 2010 15:17

Training 4 april


Met het einde van de goofies, kwam er ook een einde aan het winterseizoen en een einde aan het verblijf van de Achiroe in Colijnsplaat.
Om haar voor te bereiden op het zomerseizoen staan er een aantal weken onderhoud gepland in Kortgene.

Er werd besloten om de delivery Colijnsplaat-Kortgene in trainingsverband met de vrouwen te volbrengen.

 

Vol goede moed stonden we dan ook om 10u klaar in Colijnsplaat. Coach van de dag was Yan Trouwen, die we in de auto al omgedoopt hadden tot “Jeanine”.

Die dag hadden we ook Jill voor de eerste keer bij ons aan boord. Door het afhaken van Catherine kwamen we een vrouw tekort maar Jill is als een godsgeschenk uit de hemel gekomen en ik ben er zeker van dat iedereen nog veel van haar kan leren !

 

Het tripje naar de Zeelandbrug deden we onder motor en ondertussen werd de planning van de dag doorgenomen.

Door het wegvallen van Els wegens ziekte ontstond er een gat in het voordekteam. In onderling overleg werd overeengekomen dat zowel Jill als Katrien elkaar zouden afwisselen achter stuurwiel en op het voordek.

Eens de passage onder de Zeelandbrug tot een goed einde werd volbracht, gingen de zeilen erop en nam Jill plaats achter het stuurwiel. Sturen met een stuurwiel was even aanpassen voor haar want voor de eerste keer in haar leven ruilde ze de helmstok in voor een stuurwiel.

Om op te warmen werden er een aantal tacks gedaan. Vervolgens werd het commando gegeven om de spi erbij te zetten. Tijd voor het voordekteam ( Katrien en Laila) om in actie te schieten. Ook het dipgijpen werd stevig ingeoefend. Voor Katrien was het even wennen omdat ze normaal end-voor-end gijpt maar vrij snel was ze ook met dit systeem weg. Bij het zesde gijpmanoeuvre ging het even mis. Jill stuurde de boot al door de gijp maar Laila kreeg aan de mast de boom niet los getript. Gevolg ? Voor we het wisten, kwam het water wel héél dicht bij, maar meer dan een paar natte voeten hebben we er niet aan overgehouden. De spi hebben we daarna gedropt in het voorluik.

Om even wat afwisseling te creëren, kregen we een cursus in het 360° draaien. Niet dat we van plan zijn om veel overtredingen te maken in een wedstrijd maar je weet maar nooit! De eerste keer ging het bijna mis voor Laila. Gelukkig was daar de helpende hand van onze coach Frieda en bleef iedereen veilig en droog aan boord.

Uitrusten kunnen we ook thuis dus na een rondje of 5, werd er weer een stevig kruisrak gezeild waar de tacks elkaar in een vrij snel tempo opvolgde. Ook de niet-trimmers van dienst werden aan het werk gezet. Er werd hard getraind op het aanroepen van de windvlagen. Tijdens dit kruisrak ging het ook even mis voor Katrien. Net toen ze aan de andere kant in de rail schoof, zei haar reddingsvest pang en daar zat Katrien dan in de rail met een opgeblazen reddingsvest. We vragen ons af hoe ze het doet want het is de tweede reddingsvest die ze opblaast op minder dan een jaar tijd !! Met de hulp van Scarlett kon ze zich uit haar reddingsvest worstelen en na een wissel met een reserve reddingsvest kon er weer verder getraind worden.

Er werd afgevallen en hupsakee daar mocht de spi weer naar boven komen. Na een paar gijpjes werd het tijd voor onze middagbreak.

Maria nam het stuurwiel over van Jill en alle lunchpakketten werden bovengehaald. Ook de Paashaas was langs geweest op de Achiroe en iedereen kon dan ook smullen van paaseieren in alle kleuren en smaken.

 

Na een deugddoende pauze werd het terug tijd om in actie te schieten want een aantal vrouwen kregen het koud.

Jill nam het voordek voor haar rekening en Katrien nam plaats achter het stuurwiel. Weer werd er begonnen met een kruisrak richting Zeelandbrug. Het viel onze coach meteen op dat er een duidelijk verschil was in de stuurtechniek van beide vrouwen. Jill koos voor de snelheid en Katrien ging voor de hoogte. Een combinatie van de twee zou perfect geweest zijn J.

Ook nu weer volgden de tacks elkaar op in een razend tempo. Stilzitten kunnen we thuis ook! Ondertussen nam de wind ook in kracht toe. Om de boel veilig te houden werd er besloten om niet meer te gijpen. Het werd dan ook 1 lang spi rak van de Zeelandbrug tot aan Goese sas. Door het perfecte teamwork tussen Katrien ( stuurvrouw), Sara ( die de lijschoot voor haar rekening nam), Stefanie ( die de loefschoot verzorgde) en Marjan ( die met de vang in haar handen stond) werd alles onder controle gehouden en werden snelheden rond de 9 kn en meer geregistreerd. Het was dan ook zalig genieten!

 

Voor Goese sas ging de spi eraf maar door wat probleempjes op het voordek kon er niet onmiddellijk overstag gegaan worden. Aangezien de dijk toch wel heel dichtbij kwam, kreeg Katrien de opdracht om de boot te gaan stilleggen. Gelukkig kan Jill ook duidelijk haar mannetje staan op het voordek en waren de problemen vlug van de baan.

We gingen dan ook weer op weg voor een kruisrak richting de Zeelandbrug. Tot…. ineens de genuaval er de brui aangaf. De genua werd binnengehaald en enkel op grootzeil werd er koers gezet richting de Zandkreeksluis. De sluiswachters waren ons goed gezind want de sluis ging net open toen we eraan kwamen en sloot onmiddellijk na ons.

Het laatste stuk richting Kortgene werd op motor gedaan. Boot  werd aangelegd en na een flinke debriefing werd er koers gezet naar een welverdiende warme chocomelk.

 

Het was een zalige dag op het water waarbij iedereen heel veel heeft bijgeleerd.

Graag willen wij onze (interim) coach Yan nog eens bedanken voor al zijn tips en tricks.
Er is nog veel werk aan de winkel maar iedereen is gemotiveerder dan ooit!!!

 

Katrien

Laatst aangepast op zondag, 02 januari 2011 15:19